معرفی انواع کارتریج در پرینتر

۷۵۸ بازديد

کارتریج چیست؟ انواع کارتریج پرینتر لیزری و جوهرافشان

چه در خانه چاپگر داشته باشید و چه در محل کار از این دستگاه استفاده می کنید، باید برخی از قسمت های مهم این دستگاه را بشناسید. یکی از مهمترین قطعات هر چاپگر کارتریج است. این قطعه قلب تپنده هر چاپگری است و عملکرد صحیح دستگاه ارتباط مستقیمی با سلامت و حتی ظاهر آن دارد. اگر با عملکرد قطعه قابل مصرف و جدا شدنی در چاپگر خود آشنا نیستید، این مقاله برای شما مناسب است. در این مقاله به معرفی انواع کارتریج و نحوه کار آن ها می پردازیم و شما را با کارتریج های لیزری و پرینتر جوهر افشان آشنا می کنیم.


کارتریج چیست و در چاپگر چه کاربردی دارد؟

اگر به طور تصادفی از چند نفر بپرسید که معنی کارتریج چیست، اکثر آنها این قسمت را به عنوان جوهر یا ماده ای که مسئول چاپ اسناد در چاپگر است توصیف می کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، وقت آن رسیده است که از شر این باور غلط خلاص شوید و ماهیت واقعی آن را بشناسید.

کارتریج در لغت به یک ظرف ابریشمی اطلاق می‌شود که حاوی جوهر یا مواد دیگری است و برای استفاده در روش‌های مختلف طراحی شده است. این ظرف مورد استفاده در ماشین های چاپ مفهومی مشابه دارد و آنچه را که برای انجام عملیات چاپ استفاده می شود در خود جای می دهد. البته این مورد با پرینترهای مختلف مورد خاصی دارد که در قسمت های بعدی به طور مفصل به آن می پردازیم.

مقدار مشخصی جوهر یا تونر در کارتریج چاپگر ذخیره می شود. بسته به نوع چاپگر در فرآیند چاپ این مواد از طریق نازل یا درام روی کاغذ مورد نظر توزیع شده و چاپ انجام می شود. هر تونر و کارتریج مورد استفاده در پرینترهای لیزری و جوهرافشان عملکرد خاصی دارد. و در ادامه به معرفی این توابع و مزایا می پردازیم.

کارتریج مهمترین و مهمترین این نوع تجهیزات اداری است که بسته به نوع چاپگر، عملکردهای متفاوتی را ارائه می دهد. بیایید فرض کنیم که پرینترها به دو دسته تقسیم می شوند: جوهر افشان و لیزر. چاپگر جوهر افشان با بیرون ریختن جوهر فرآیند چاپ را تسریع می کند، در حالی که چاپگر لیزری از تونر و فناوری لیزری برای انتقال اطلاعات به صفحه استفاده می کند.


کارتریج جوهر در چاپگر جوهر افشان

قبل از اینکه به نحوه عملکرد کارتریج جوهر در چاپگر جوهرافشان بپردازیم، بد نیست ابتدا توضیح مختصری در مورد این نوع چاپگر ارائه دهیم. چاپگرهای جوهرافشان همانطور که از نامشان پیداست از جوهر برای چاپ استفاده می کنند. این جوهر بدون تماس مستقیم با کاغذ، روی سطح شما پخش می شود و فایل مورد نظر را با کیفیت خوب روی کاغذ چاپ می کند. جوهر چاپگرهای جوهر افشان که با استفاده از رنگ یا پیگمنت تولید می شوند، به دو صورت رنگی یا مشکی در دسترس مشتریان هستند.

کارتریج چاپگر جوهر افشان در واقع یک مخزن ذخیره جوهر است که در این نوع چاپگرها استفاده می شود. این مدل شامل یک سر و تعدادی نازل است که روی این سر قرار گرفته و جوهر روی سند پاشیده می شود. همانطور که در قسمت قبل گفتیم، جوهر مورد استفاده در چاپگر جوهر افشان حاوی رنگ یا رنگدانه است. بنابراین کارتریج های جوهر نیز به دو دسته جوهر و پیگمنت تقسیم می شوند:

رنگدانه: این نوع جوهر حاوی رنگدانه است.

رنگ آمیزی: جوهر ذخیره شده در آن حاوی محلول رنگی است.

بسته به نحوه اسپری شدن جوهر بر روی سند، آنها نیز به دو دسته زیر تقسیم می شوند.

حرارتی: در این نوع یک عنصر حرارتی در ظرف وجود دارد که پس از گرم شدن جوهر باعث پاشیدن آن بر روی کاغذ می شود.

پیزوالکتریک: در این مدل از کریستال های پیزوالکتریک در نازل ها استفاده می شود که وظیفه کنترل انفجار جوهر روی کاغذ را بر عهده دارند.


اجزای کارتریج پرینتر جوهرافشان

این قسمت از چاپگر جوهر افشان دارای دو بخش اصلی است:

بدن

سر

مزایای کارتریج جوهر

پس از آشنایی با کارتریج جوهر افشان و نحوه عملکرد آن، نوبت به معرفی مزایای این قطعه می رسد. مهمترین مزایای آن عبارتند از:

آنها قیمت مناسبی دارند و گزینه های اقتصادی برای استفاده خانگی در نظر گرفته می شوند.

جوهر چاپ کاغذ برای خشک شدن نیازی به حرارت ندارد.

اسناد چاپ شده توسط آنها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.


تونر یا کارتریج لیزری در چاپگر لیزری

با پیشرفت علم و فناوری، دنیای چاپگرها نیز دستخوش تغییرات شگرفی شده است. یکی از این تغییرات عظیم که فرآیند چاپ در سازمان ها را به شدت تحت تاثیر قرار داد، ورود به بازار چاپگرهای لیزری بود. اولین نسل پرینترهای لیزری در سال 1975 به بازار آمدند و توانستند با ویژگی ها و عملکرد بسیار خوب خود توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کنند. پرینترهای لیزری که امروزه در بازار می بینیم نسل پیشرفته پرینترهای لیزری قدیمی هستند و دارای ویژگی های بسیار کاربردی و منحصر به فردی هستند.


Cad تونر آن است؟

همچنین به مخزنی گفته می شود که حاوی مواد لازم برای چاپ با چاپگرهای لیزری است. اما این گاز که در بین کاربران از نوع لیزری یا تونر نامیده می شود، موارد مختلفی را در خود ذخیره می کند. این ماده نگهدارنده تونر نام دارد که در واقع مخلوطی از پلی استر، اکسید آهن و کربن است. این پوشش پودری از طریق لایه ای به نام "پوست" روی کاغذ اعمال می شود. به عبارت دیگر تونر موجود در این نوع دارای ارزش منفی است در نتیجه پس از چاپ با بار مثبت به کاغذ می چسبد.


اجزای کارتریج پرینتر لیزری

در زیر برخی از قطعات و اجزای اصلی این قسمت از پرینترهای لیزری آورده شده است:

طبل

تونر

دکتر شمشیر

آهن ربا

این تفنگ است

فوم غلتک

تیغه (تیغه تمیز کننده)

کاهش شاتر

بند حمل

ظرف تونر استفاده شده

تراشه الکترونیکی

مزایای کارتریج جوهر

در زیر برخی از مهم ترین مزایای کارتریج تونر لیزری را که باعث می شود در بازار بسیار مورد توجه قرار گیرد، ارائه می دهیم:

سرعت چاپ بسیار بالا

قادر به پرداخت باشد

ظرفیت چاپ بالا

عمر طولانی تر از جوهر سنتی

البته این را هم باید در نظر داشته باشید که کارتریج های لیزری و پرینترهای لیزری عموما قیمت بالاتری نسبت به نوع جوهر افشان دارند. به همین دلیل این دستگاه ها بهترین انتخاب برای ادارات و سازمان هایی هستند که نیاز به چاپ روزانه زیاد دارند.


کارتریج استارت چیست؟

شبیه کارتریج اصلی این شرکت است، با این تفاوت که کمتر از شارژ کامل است و حاوی تونر کمتری در مخزن است. معمولاً هنگام خرید چاپگر یک استارتر ارائه می شود و همانطور که از نام آن پیداست توسط سازنده برای راه اندازی چاپگر در داخل چاپگر قرار می گیرد و از آنجایی که مخزن تونر کاملاً شارژ نشده است ظرفیت چاپ پایینی دارد اما می تواند شارژ شود. قابلیت شارژ مجدد و افزودن تونر را دارد، می توان آن را چندین بار شارژ و استفاده کرد. بنابراین توصیه می شود یک پرینتر با کارتریج استارت اورجینال خریداری کنید و پس از تمام شدن تونر آن را شارژ کنید.

لازم به ذکر است که برخی از فروشندگان کارتریج استاندارد را از واحد چاپگر خارج می کنند و قیمت چاپگر را کمی پایین تر می دانند. اگر چاپگر بدون چاپگر می خرید، باید طرح ها یا کارتریج های اصلی را با قیمت بالاتر خریداری کنید. و قیمت چاپگر در این صورت بالاتر خواهد بود.


چه زمانی باید کارتریج چاپگر را تعویض کنیم؟

امروزه کارتریج های جوهر افشان در رنگ های آبی، مشکی، سفید و قرمز در بازار موجود است و افراد می توانند بنا به نیاز خود آن را خریداری کنند. اما نحوه نگهداری و تعویض به موقع آنها از این نظر حائز اهمیت است. در واقع حساسیت بالای این قطعه مهم همواره توصیه های زیادی در خصوص نگهداری از آنها داشته است.

به عنوان مثال، شما باید بیش از یک بار دیده باشید که جوهر چاپگر شما تمام شده است. این پیام به شما می گوید زمان تغییر آن فرا رسیده است. البته توصیه ما این است که در صورتی که چاپگر خطا و مشکل بیشتری در دستگاه دارد، به سراغ تعویض کارتریج بروید. یعنی اگر رنگ چاپگر فقط محو شد، فقط باید جوهر را دوباره پر کنید و فریمور دستگاه را به روز کنید و می توانید به آنچه می خواهید برسید. در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.


روش نگهداری کارتریج چاپگر

کارتریج های جوهر منبع اصلی تامین رنگ پرینترها هستند، وجود مشکلات و آسیب ها باعث اختلال در روند کار چاپگر می شود. بنابراین باید به بهترین نحو مدیریت شوند. البته اگر جوهر تمام شود به سرعت خشک می شود و قابل پر نمی شود و هزینه شما را دو برابر می کند. در ادامه برخی از بهترین روش های موجود برای مدیریت آنها را معرفی می کنیم.

روش اول:

اگر با چاپگر جوهرافشان کار می کنید شما باید آن تونر را بشناسید بنابراین همیشه جوهر را روی سر و در سوراخ های خود نگه می دارد. و زمانی که از دستگاه استفاده نمی کنید جوهر خشک می شود و سوراخ های کارتریج را مسدود می کند. بنابراین، برای جلوگیری از چنین مشکلاتی به اضافه کردن جوهر ادامه دهید

روش دوم:

هرگز کارتریج ها را در جای گرم نگهداری نکنید. این باعث انبساط و نشت هوا می شود. اگر از مخزن استفاده می کنید، توجه داشته باشید که به دلیل کارکرد چاپگر، مقدار مشخصی جوهر در ناحیه سر جمع می شود. بنابراین توصیه می شود برای بهبود کیفیت چاپ، سر چاپ را ماهی یک بار یا هر 100 صفحه چاپ شده روی دستمال مرطوب قرار دهید تا جوهر باقی مانده حذف شود.

راه سوم:

هنگامی که کارتریج را در چاپگر قرار می دهید، باید توجه داشته باشید. زیرا نباید به سوزن داخل چاپگر و تراشه طلای بالای آن آسیب وارد کنند. هر گونه ضربه یا آسیب باعث قطع شدن مدار و قطع اتصال بین چاپگر و کارتریج می شود.

نکاتی که برای خرید کارتریج چاپگر باید بدانید

انواع مختلفی از کارتریج در بازار وجود دارد، اما چگونه باید بهترین محصول را برای چاپگر خود انتخاب کنید؟ در ادامه راهنمای کاملی در این زمینه در اختیار شما قرار می دهیم:

نوع و مدل چاپگر خود را بررسی کنید.

کارتریج ها نیز بسته به نوع آنها (لیزر یا جوهر افشان) وجود دارد و باید به دنبال دستگاه های سازگار باشید. از طرفی نباید بین مدل های مختلف تفاوتی وجود داشته باشد. معمولاً هنگام خرید چاپگر، یک دفترچه راهنمای دستورالعمل دریافت می کنید که حاوی اطلاعاتی در مورد کارتریج های سازگار با دستگاه شما است. حتی اگر این راهنما در دسترس نیست، نگران نباشید، بازدید از وب سایت سازنده می تواند تمام اطلاعات مربوط به آن را در اختیار شما قرار دهد.


به رنگ چاپ دقت کنید

دومین نکته ای که در خرید کارتریج باید به آن توجه کنید رنگ آن است. با چاپگرهای لیزری تک رنگ، این انتخاب بسیار آسان است، زیرا چاپگرها فقط از نوع خاصی از کارتریج پشتیبانی می کنند و تنها کافی است یک جستجوی سریع در اینترنت برای یافتن مدل های سازگار با چاپگر شما انجام دهید.

برای پرینترهای لیزری، این مشکل کمی پیچیده تر است. زیرا دلایل مختلفی برای بررسی وجود دارد. به عنوان مثال، چه رنگی قصد چاپ برگه ها را دارید، پس مهم است که شماره کارتریج را پیدا کنید. به عنوان مثال، برای چاپگرهای HP، شماره کارتریج با حرف A شروع می شود.


به کیفیت توجه کنید

امروزه مخازن موجود در بازار از نظر کیفیت، اصل، طرح اصلی و معمولی به سه دسته تقسیم می شوند. خب همونطور که حدس میزنین، نوع اصلی ساخت خود سازنده های اصلی هست، کارتریج های طرح اصلی (سازگار) از نظر کیفیت نزدیک به اصل هستن ولی سازنده متفاوتی دارن. بنابراین قیمت ها کمتر است. همین قیمت پایین و نزدیک بودن به نوع اصلی نیز عاملی است که باعث می شود افراد ترجیح دهند طرح اصلی را خریداری کنند. البته توصیه می کنیم برای خرید کارتریج های طرح اصلی با شرکت های معتبر و معتبر تماس بگیرید تا به چاپگر شما آسیبی وارد نشود.


به برند توجه کنید

این روزها پرینترهای سامسونگ، کانن و اچ پی از معروف ترین برندهای فعال در این صنعت هستند که هر کدام کارتریج های اصلی خود را برای دستگاه های خود تولید می کنند. البته خرید نسخه اصلی این برندها از نظر کیفیت بهتر است و موثرتر نیست. اگر چاپگر شما سامسونگ است، توصیه می شود کارتریج های برند HP را خریداری نکنید. زیرا گاهی ممکن است این ناسازگاری پاسخگوی نیاز کاربران نباشد.


مدیریت چاپگر

در برخی مشاغل، چاپگر یکی از مهم ترین وسایل اداری است که به دفعات در روز استفاده می شود. بنابراین، جزئیات آن را دست کم نگیرید و در مواقعی که نیاز به تعویض دارید، بهترین محصولات را انتخاب کنید. ممکن است هرچه کیفیت کارتریج استفاده شده در چاپگر بالاتر باشد، خروجی آن بهتر باشد.

در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد خرید، تعویض یا شارژ کارتریج می توانید با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما اطلاعات دقیق تری را در اختیار شما قرار خواهند داد.


اخرین حرف

مطالب ذکر شده در این مقاله به شما یک ایده کلی در مورد کارتریج های چاپگر جوهرافشان و پرینترهای لیزری و مزایای هر کدام می دهد. اما اگر در این زمینه به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، حتماً مقالات مرتبط را بررسی کنید یا با همکاران ما تماس بگیرید. برای خرید کارتریج پرینتر و مشاهده قیمت آن می توانید از طریق لینک زیر به فروشگاه اینترنتی آوای فرهنگ آریا مراجعه نمایید.


مطالعه از رفرنس: انواع کارتریج در پرینتر

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.