نقد و بررسی قسمت اول سریال پدر گواردیولا ساخته سعید نعمت الله

۵۸۴ بازديد


اولین قسمت سریال «پدر گواردیولا» پنجشنبه ۲۱ مرداد منتشر شد و بلافاصله پس از آن قسمت صفر یا پیش درآمد این سریال در اختیار بینندگان قرار گرفت. در ابتدای قسمت اول با شخصیت گواردیولا آشنا می شویم. حالا یک مربی فوتبال آشغال‌گو و معتاد به شیشه، همه از قتل پسرش با دستان خود صحبت می‌کنند. این سناریو شروعی جذاب برای ورود به داستان و معرفی چهار شخصیت اصلی «بویوک»، «ساری» و «پوری» می شود. سعید نعمت الله در مورد شخصیت اصلی اپیزود تعلیق ایجاد می کند و در قسمت صفر به تمام سوالات مربوط به سابقه او پاسخ می دهد. به قسمت صفر و اول این مجموعه نگاه کردیم.

به گزارش فیلمنیوز، سعید نعمت الله یکی از کارگردانانی است که کار خود را با فیلمنامه نویسی آغاز کرد. او در تلویزیون برای مجموعه ای از کارگردانان مختلف مانند سیروس مقدم، محمدمهدی عسگرپور و بهرنگ توفیقی فیلمنامه نوشت و در نهایت در سال ۱۳۹۸ اولین سریال خود را با نام «زیمین گرم» کارگردانی کرد. «پدر گواردیولا» دومین سریال نعمت الله است.

فیلمنامه هرکسی که این سریال سعید نعمت الله را دنبال می کند با فضای کار او کاملا آشناست. او شخصیت هایی را خلق می کند که به دلایلی از اصل وجود خود منحرف شده و عمداً گم شده اند یا آسیب های جبران ناپذیری دیده اند. نعمت الله مخاطبان سریال را به خوبی می شناسد و می داند چگونه آنها را جذب کند. ویژگی اصلی نوشته های او دیالوگ ها و بیان هایی است که شاید در نگاه اول باورکردنی به نظر نرسد اما به هر حال مخاطب به دلیل جذابیت داستان ها معتاد به دنبال کردن آنهاست. او در «پدر گواردیولا» تا حد زیادی از این نوع گفتگوها فاصله گرفته است اما حرف های گواردیولا همچنان همان امضا را دارد.

ساختار «پدر گواردیولا» ساختار متفاوتی دارد. ابتدا با شخصیتی به نام باک آشنا می شویم و کلیپی از رابطه عاشقانه او با زری را می بینیم. پس از رفتن به زندان، شخصیت اصلی گواردیولا با بازی حمید فرخ نژاد پیدا می شود. بدون اینکه چیزی در مورد این شخصیت بدانیم، او را به عنوان یک معتاد و یک زباله گرد می شناسیم. کسی که لوهی هم زری را دوست دارد و بعد از زندانی شدن باک به آرامش در زندگی اش می رسد. فقط وقتی به قسمت صفر سریال می رویم متوجه می شویم داستان گواردیولا و جابه جایی و بدخلقی او از کجا آمده است. در واقع قسمت اول سریال ابهامی ایجاد می کند که بدون قسمت صفر نمی توان به آن پاسخ داد.

شخصیت ها | داستان سریال برگرفته از چند شخصیت اصلی است. «بیوک» یک جنایتکار و فروشنده مواد مخدر است که از همان ابتدا وارد زندان می شود و در آنجا به دلیل جعل هویت برادر یکی از زندانیان مورد ضرب و شتم شدید قرار می گیرد. سرانجام او آزاد می شود تا نزد گواردیولا برود و حسابش را با او تسویه کند. از طرفی می داند که ماجرای ضرب و شتم او به شخصیتی به نام پوری با بازی سیامک صفری برمی گردد. مردی بود که سینما را به خانه‌های مقوایی اجاره می‌داد و زری زمانی آنجا زندگی می‌کرد. تا اینجا همه این شخصیت ها به نوعی به هم مرتبط هستند و حالا باید دید در ادامه چه اتفاقی می افتد.

پرتاب تا اینجای کار، بار اصلی سریال بر دوش حمید فرخ نژاد است. با توجه به اینکه نام سریال را هم گواردیولا گرفته است، احتمالا بازی او را ادامه خواهیم داد. بازی موفق فرخ نژاد در نقش یک ستاره مشهور اما مست و بعداً آشغال‌گو فضای جذابی را رقم زد. مهران مدیری در این اواخر بارها برای ایفای نقش های جدی تلاش کرده است اما بیشتر اوقات موفق نمی شود. در قسمت اول «پدر گواردیولا» با قسمتی دیگر بدون اجرای او روبرو هستیم. ما او را در موقعیت هایی مانند کتک خوردن و نشستن در پشت وانت و خوردن روده در خیابان می بینیم که تا به حال ندیده ایم. به نظر می رسد می توان روی موفقیت او در این نقش حساب باز کرد. در مورد بازی سایر بازیگران باید منتظر دیدن قسمت های بعدی باشیم.

مراجعه به صفحه مقاله:  https://tmk.ir/series/102026

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.