پنج قانون درباره تالاب انزلی

۹۶۸ بازديد

 

فراوان بودن جاهای دیدنی رامسر به این دلیل است که در بهترین موقعیت جغرافیایی از کشور قرار گرفته است. اگرچه این منطقه بهخاطر نزدیک بودن به تهران برای سفر یک روزه مناسب است ولی یک برنامه مفصل برای آن بچینید تا حسابی همه جای آن را بگردید. بهترین ۱۰ کار تفریحی که میشه در تهران انجام داد چیه؟ روستایی ییلاقی که در منطقهای با آبوهوای خنک و معتدل قرار داد. زمان سفر را معمولاً آبوهوای هر منطقه مشخص میکند. همچنین محلیها یک جایی را برای اقامت چوپانان محلی ساختهاند که هر موقع به آنجا بروید، چوپانانی را میبینید که مشغول استراحت هستند؛ مخصوصا اگر حوالی ظهر به آنجا برسید. در انتها باید گفت که اگر طرفدار طبیعت گردی هستید و سرسبزی جنگل به شما آرامش می بخشد، جنگل الیمستان یک مقصد زیبا و جذاب برای شما به حساب خواهد آمد. سنگریزش بزرگی رودخانه هراز را در نزدیکی علی آباد مسدود کرد به نحوه که سدی به بلندی بیست متر و با مخزنی به طول حدود یک کیلومتر پدید آمد. اگر خودتان به این منطقه سفر کنید، میتوانید مسیر را از افراد محلی بپرسید اما معمولاً هیچکدام از آنها همراه شما نخواهند آمد. سفر در بهار؛ این منطقه، گیاهان مختلفی از جمله الیما (که یک گیاه بومی است) یا گلگاوزبان و زرشک دارد که بهترین زمان سفر برای دیدن آنها فصل بهار است. جالب است بدانید که این گیاه یک نوع تره کوهی است و زمان رویش آن اردیبهشت ماه هر سال است. منطقهٔ بکری که پر از دشتهای گلگاوزبان و گیاه «زیزا» است. هانس ناتر نابغه ریاضی و پل سازی، که فارغ التحصیل دانشگاه پلی تکنیک زوریخ کشور سوئیس بود، و طراحی و انجام محاسبات پل های راه آهن سراسری ایران و نیز پل ورسک توسط گروهی از مهندسان تحت نظارت او انجام شد. در ادامه متوجه خواهید شد که این منطقه شگفتانگیز چه زیباییهای دیگری در دل خود دارد که از دیدن آن حسابی شگفتزده خواهید شد.

بهترین شهربازی های دبی؛ اوج هیجان در منهتن خاورمیانه - پرواز یار البته که شکوه دماوند از سمت دامنه شرقی شما را آنقدر شگفتزده خواهد کرد که کمتر سختی مسیر آن را متوجه شوید. عکس از ویکیمدیا (عکاس: ایوب فارابی)شهر گرگان مرکز استان گلستان است و در قسمت شرقی شمال ایران قرار دارد. سراسر شهر رامسر سرسبزی بی نظیری به چشم می خورد و آب و هوای مطلوبی در این منطقه وجود دارد که مسافران بسیاری را به سمت رامسر می کشاند. برای گردشگرانی که قصد اقامت شبانه در منطقه قلعه رودخان را دارند مکانهایی در اطراف قلعه بصورت اجاره موقت وجود دارد. یکی از زیباترین روستاهای رامسر، به نام روستای گرسماسر در این محدوده واقع شده است که بیشتر به عنوان ییلاقات رامسر شناخته میشود، این روستا دارای قلل مرتفع زیادیست و همچنین در خود روستا مناطق مسکونی متعددی برای اجاره به گردشگران عرضه میشود. تکلیف زبالهها که معلوم است؛ حتی یک زباله تر مثل پوست میوه را به هوای اینکه در طبیعت تجزیه میشود، رها نکنید. آخرین نکته هم اینکه، از یاد نبرید که در جنگل به هیچ وجه آتش روشن نکنید. در شرایط مه امکان گم شدن در جنگل وجود دارد، معمولا این جنگل را بی خطر به حساب می آورند، ولی احتیاط را از یاد نبرید و برای حفاظت از محیط، آتش روشن نکنید یا در صورت روشن کردن از خاموش شدن آن پیش از رفتن اطمینان حاصل فرمایید. چنانچه در تابستان به این جنگل سفر کرده اید، حتما لباس خنک بپوشید و کلاه نقاب دار، عینک دودی و بطری آب را از یاد نبرید. این منطقه خنک و دیدنی ارتفاع زیادی از سطح دریا دارد. ارتفاعش از سطح دریا زیاد است، به همین دلیل دمای آن همیشه پایین است. اما به دلیل گرمای هوا در اواسط تابستان و البته سرمای زمستان، بهترین زمان سفر به این منطقه از فروردین ماه هر سال تا اواسط خرداد است.

سفر در تابستان؛ تابستانها هم که گرمای هوا، همهجا را پر میکند، دمای این منطقه متفاوت از دمای شهرهایی مثل تهران یا رطوبت شمال است و جان میدهد برای یک سفر تابستانی! بهترین چلوکباب تهران رو کجا بخورم؟ بجای رستوران کوبابا جردن کجا برم؟ ماجرای دستگیری حمید صفت به جرم قتل چه بود و به کجا رسید؟ زمانی که هوای مه گرفته روی پوست شما مینشیند و پیمایش در جنگل و دشت هم لذتبخش خواهد بود. در اکثر اوقات مه آلود است و شبنم روی صورتتان مینشیند. شایان ذکر است که یکی از گیاهان معروف این منطقه «الیما» نام دارد که این جنگل زیبا نام خود را از آن گرفته است و در فصل بهار و همزمان با زنده شدن طبیعت به بار مینشیند. فاصله کلاچای تا سیاهکلرود هفت کیلومتر است.در مسیرهای دیگر نیز باید در امتداد جاده ساحلی شمال، به شهرستان رودسر وارد شوید و در نهایت به ورودی جاده سیاهکلرود بین چابکسر و کلاچای برسید.اگر تمایل به سفر هوایی دارید، فرودگاه شهر رامسر نزدیکترین فاصله تا جواهردشت را دارد. جنگل الیمستان، یکی از جاذبههای روستای “دستان چلاو” از توابع بخش مرکزی شهر آمل محسوب می شود و ارزش حداقل یک بار سفر کردن را دارد. با اینکه آمل شهر چندان بزرگی نیست ولی هر بخش از طبیعت آن، اینقدر زیباست که باید چند روز را برای گشتن در آن در نظر بگیرید؛ گواهش هم همین جنگل و ییلاق الیمستان و جاهای دیدنی اطراف آن! با توجه به موقعیت بالای این بام، مناظری به دور از شلوغی شهر و دست و پنجه نرم کردن با آلودگی هوا را ارائه میدهد. حتی اگر به تاریخچه شهر رامسر نگاهی بیندازید میبینید که در زمانهای بسیار دور نیز افراد برای درمان مشکلات خود به شهر رامسر سفر کرده و از آبگرمهای این منطقه استفاده میکردند .آبگرمهای رامسر برای درمان بسیاری از بیماریها از جمله دردهای عصبی و عضلانی، بیماریهای پوستی، روماتیسم مفید میباشند .

حالا این شهر کوچک و جاهای دیدنی چمخاله، تبدیل به یکی از دلایل اصلی مسافران برای سفر به شرق گیلان شده است. یا به سمت دریا هستنند یا به سمت جنگل چراکه از وسط شهر نور، جاده اصلی می گذرد و ویلاها با توجه به موقعیت خود نسبت به جاده مشخص می شوند. منطقه شکار ممنوع چلچلی یکی دیگر از جاذبه های دیدنی گرگان است که با مساحتی به اندازه ۳۳,۱۰۰ هکتار، در قسمت جنوب شرقی این شهر واقع شده است. مطالعات در محدوده شهرستان کلاله نیز نشانگر آن است که در قسمتهای شرقی دیوار در نواحی کوهستانی، عرض دیوار را بیش از دو متر نمیتوان تخمین زد. چنانچه اهل کوهنوردی باشید، این قله یکی از بهترین مسیرها محسوب می شود و در طول مسیر از دامنه شرقی قله دماوند با تمام ابهتش پیش رویتان است. اگر اهل کوه پیمایی هم نباشید، چشم انداز زیبای قله از دامنه کوه به علاوه منظره باشکوه جنگل، تصویر فراموش نشدنی در خاطرتان ثبت می کند. امروزه پل ورسک علاوه بر اهمیت ویژه در صنعت حمل و نقل، از جاذبههای سیاحتی کشور نیز محسوب میشود.پل ورسک در شمار مهمترین آثار فنی مهندسی راه آهن شمال ایران محسوب میشود و با شماره ۱۵۴۳ به ثبتملی رسیده است.قطارهای مسافری تهران ـ ساری و تهران ـ گرگان پس از گذشت بیش از ۷۰ سال هر روز ۴ باراز روی آن میگذرد.

این جنگل کنار روستایی به همین اسم قرار گرفته و حدود 40 میلیون سال قدمت دارد. نام این قلعه از نام کوهی که بر فراز آن قرار دارد گرفته شده که به خاطر شباهت آن به مار به مارکوه معروف شده است. اگر به فصل، سفر کنید میتوانید از مردم محلی، زرشک کوهی هم بخرید. اما مردم محلی افسانه جذابی را در این مورد روایت میکنند. اگر می خواهید با این منطقه زیبا و سرسبز در ارتفاعات شمال تهران بیشتر آشنا شوید پس این مطلب را از دست ندهید. این جنگل یکی از رویایی ترین و قدیمی ترین جنگذل های ایران به شمار می رود که پیشنهاد می کنم دیدن آن را به هیچ عنوان از دست ندهید. تست همسریابی - با کی ازدواج کنم؟ باستانشناس آمریکایی در سال ۱۳۱۵ هجری شمسی زمانی که با هواپیمای خود اقدام به تهیه عکسهوایی از نقاط باستانی ایران میکرد به طور تصادفی در منطقه گرگان متوجه دیوار سرخی شد که از دریای خزر تا کوههای گلیداغ امتداد داشت. این طور گفته شده است که جنگل الیمستان به این دلیل به این نام مشهور شده است که یکی از رویشگاه های گیاهی است به نام “الیما”. همین طور به علت وجود این جنگل بی نظیر در نزدیکی روستای کوچک و کم جمعیت، این منطقه را طلای سبز شمال ایران نامیدهاند. اما حساب این منطقه جداست! دریاسر در زمستان پوشیده از برف است اما با آغاز فصل بهار و آب شدن برفها پوشش گیاهی سبز آن و در اردیبهشت ماه گلهای بابونه نمایان می گردد. این منطقه ییلاقی و کوهستانی در زمستان پوشیده از برف است و فقط زمانی فصل سفر محسوب میشود که قصد صعود زمستانه به قله را داشته باشید.

سد شهید رجایی که در منطقهای کوهستانی قرار گرفته و مجموعهای کامل برای تفریح گردشگران است، با نام سد سلیمان تنگه نیز شناخته میشود و چشمانداز بینظیری از کوه و سرسبزی را پیش چشم گردشگران میگذارد. یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری روستای ورسک، آبشار زیبا و دیدنی ورسک است که در مجاورت روستا قرار دارد. همچنین می توانید به خود روستا رفته و در رستوران های باکیفیتی که در جواهرده وجود دارد وعده های خوشمزه محلی یا کباب و سایر غذاهای لذیذ را امتحان کنید. در ره بال آسمان این جاذبهها را معرفی میکنیم تا بهتر سفر کنید و از تکتک لحظات سفر بیشتر لذت ببرید. برای اقامت در جنگل الیمستان چند گزینه مختلف پیشرو دارید؛ مهمان آسمان شب و ستارههایش باشید یا اینکه سری به اقامتگاههای دور و نزدیک بزنید. جنگل الیمستان مازندران هم یکی از آن جاذبه های گردشگری شمال کشور است که طرفداران بسیار زیادی در کل ایران دارد. در قلاردن یک قلعهٔ تاریخی هم وجود دارد که در حال حاضر فقط بقایای آن باقی مانده است. تست سینما شناسی: آیا فیلم بین واقعی هستی یا فقط ادعاشو داری؟ برای دسترسی به آبشار از کنار شهرک صنعتی مینودشت که در حاشیه جاده بین المللی تهران - مشهد واقع است، بایستی عبور کرد. در طبیعت روستا که نیز راه بروید، درختانی مانند افرا، کندس، ممرز، ولیک و درختان متنوع دیگر را مشاهده خواهید کرد. جنگل الیمستان آمل یکی از آن جاهایی است که فقط کافی است یکبار به آنجا بروید، دیگر مقصد سال های بعدتان هم همانجا خواهد بود.

اگر میخواهید گشتوگذار در رامسر را از بافت شهری آن شروع کنید، کافی است به تقاطع بلوار رزاقی و معلم بروید، تا دستکم 4 مورد از مهمترین جاذبه های گردشگری رامسر را یکجا پیدا کنید. سفر با این روش خیال شما را از بابت گشتوگذار و اقامت راحت خواهد کرد. پس از یک گشتوگذار حسابی در دل جنگل، دشت و کوه، نوبت به استراحت میرسد. مظفر کشاورزمحمدیانمعدن نمکیکی از معادن نمک گرمسار در کنار جاده گرمسار به قم. آب گرم معدنی رامسر با خواص دارویی خود، بخش بزرگی از شهرستان رامسر را در بر می گیرد. آب و هوای الیمستاناقامت در جنگل الیمستانالیمستانالیمستان کجاستالیمستان مازندرانتور جنگل الیمستانجاهای دیدنی الیمستانجنگل الیمستانجنگل الیمستان آملجنگل الیمستان در بهارجنگل الیمستان در پاییزجنگل الیمستان در تابستانجنگل الیمستان در زمستانجنگل الیمستان کجاستجنگل الیمستان کجاست؟ در مسیر خروجی امامزاده، یک دو راهی سر راه شما قرار می گیرد که سمت چپ ادامه مسیر به سمت جنگل الیمستان خواهد بود. کندلوس نام روستایی بسیار زیبا و ییلاقی در استان مازندران است که با آبوهوای خوش و طبیعت خارقالعاده خود، سالانه هزاران نفر از مردم را راهی شمال کشور میکند. در نتیجه آبوهوای آن خنک است. این قله در منطقهای ییلاقی و خنک قرار دارد که در زمستانها سفیدپوش میشود و در بهار لباس سبز به تن کرده و جان تازهای به طبیعت منطقه میدهد. پس بیدلیل نیست نام بخشی از این منطقه را ییلاق الیمستان گذاشتهاند؛ دشتی سرسبز و خنک که در تابستانهایش هم نسیم بهاری میوزد.

ییلاق شاندرمن در بخش غربی استان گیلان قرار دارد و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری گیلان از آن یاد می شود. آلاچیق ها نیز از دیگر امکاناتی هستند که در سواحل چمخاله برای مسافران قرار گرفته اند که می توانند در زمان صبحانه و یا ناهار وقت خود را همراه با خانواده در این آلاچیق ها بگذرانند و هم زمان از دیدن سواحل نیز لذت ببرند. بهتر است خوراکی، زیرانداز و دوربین عکاسی با خود داشته باشید و پیک نیک ساده ای همراه دوستان و خانواده خود راه بیندازید. این روستا با طبیعت بیمانند خود، چشم هر بیننده را مسحور خود میکند.این روستا با طبیعت بیمانند خود شمار بسیاری از شهرنشینان را به سمت خود جلب کرده و به یک منطقه کاملاً توریستی تبدیل شدهاست. این صفحه آخرینبار در ۲۱ مارس ۲۰۲۱ ساعت ۰۰:۲۷ ویرایش شدهاست. این روستا طبیعتی بی نظیر دارد، که باعث شده است افراد زیادی سالانه برای دیدار از این روستا راهی این منطقه شوند. برای دیدن این مکان تماشایی باید راهی استان سرسبز و زیبای گلستان شوید. آبشار بسیار زیبای لونک تنها یکی از هزاران جاذبه گردشگری شهرستان سیاهکل استان گیلان است که همه ساله مسافران زیادی برای تماشای آن به این منطقه مسافرت می کنند. در مورد موضوع احیای تالاب انزلی قرار بود این بودجه در یک بازه زمانی ۱۰ ساله ابلاغ شود که در سال اول ۸۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود. سفیددارگله، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران می باشد.این روستا در دهستان راستوپی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶ نفر بودهاست. شما در تمام فصول سال میتوانید از قلعه رودخان بازدید کنید. این دشت زیبا و تماشایی از بهترین لوکیشن های عکاسی در دیلمان محسوب می شود و می توانید عکس هایی بسیار زیبا و خاطره انگیز را ثبت کنید.

با سفر به این روستای دیدنی می توانید تجربه سفری متفاوت داشته باشید. جذابیت های این دریاچه فقط به تماشای آن ختم نمی شود؛ بلکه قایق های پدالی داخل این دریاچه وجود دارند که می توانید با سوار شدن در آن ها، از گشت و گذار در میان آب های دریاچه بهره مند شوید. سلام احسان رباط جزی هستم دانشجوی رشته مهندسی صنایع و علاقه مند به حوزه نویسندگی سایت، اونم به خاطر اینکه بتونم تجربیات و دانش خودم رو با بقیه هم به اشتراک بگذارم و همینطور آدم پر انرژی و فعالی محسوب میشم. اما اگر از ما میشنوید کمی در روستا توقف و از صنایع دستی آنها خریداری کنید. اطراف دریاچه، آبشار و جنگل قرار دارد که برای رسیدن به آنها باید پیادهروی کنید؛ پس کفش و وسایل مناسب پیادهروی همراه داشته باشید. آنها با در اختیار گرفتن قلعه الموت، به راه ابریشم تسلط یافتند و با تسخیر قلعه مارکوه، بر منطقه گیلان حاکم شدند. این برج شکلی سرداب شکل دارد، ارتفاع آن با احتساب پایه اش به هفتاد و دو متر می رسد. حجم پل ورسک که دارای ۶۶ متر دهانه قوسی و ۱۱۰متر ارتفاع از ته دره است ، جمعاً ۴۵۰۰ مترمکعب است . زمان پیشنهادی برای بازدید از پل باشکوه ورسک بیش از یک ساعت است. این جنگل زیبا در هر چهار فصل سال زیباست و جاذبه های فصلی خاص خود را دارد، ولی بهترین زمان سفر برای عموم گردشگران و افرادی که قصد صعود به قله را ندارند، بهار و اوایل پاییز است که در ادامه بیشتر راجب فصل های مناسب سفر به الیمستان صحبت خواهیم کرد.

در هر صورت در زمان سفر حتما بیشتر از همیشه مراقب طبیعت باشید. هر گونه سوال و یا ابهامی بود، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با من و دیگر مخاطبان سایت در ارتباط باشید. به توصیه سایت احمدزاده بطری آب هم به همراه داشته باشید تا پس از عبور از هزار پله گلویتان را تازه کنید. به منظور رفتن به جنگل الیمستان، بایستی در جاده هراز 20 کیلومتر رانندگی کنید و با رسیدن به تابلو امام زاده قاسم وارد جاده فرعی سمت راستتان شوید. اگر شما از سمت تهران حرکت کنید بعد از طی کردن 140 کیلومتر در جاده هراز باید به خروجی مربوط به امامزاده لهاش وارد شوید. پس قبل از سفر خیال خود را از این بابت راحت کنید. غذای محلی که در این دورهمی دوستانه طبخ میشود معمولا چگدرمه یا همان ترکیب برنج و گوشت است که طرفداران زیادی دارد. غذای کافی، لباس مناسب، جعبه کمک های اولیه، چراغ قوه، در صورت داشتن GPS یا کمک گرفتن از بومیان برای جنگل نوردی توصیه می گردد. برای جنگل گردی لباس و کفش مناسب، جعبه کوچک کمک های اولیه، غذای سبک به اندازه کافی و چراغ قوه همراه داشته باشید. ۶۰ تا از کافی شاپ های معروف تهران که اگه نشناسی زشته! بهترین 10 رستوران گران تهران - چند تا از گرانترین رستورانهای تهران رو میشناسی؟ تنوع شگفت انگیز پوشش گیاهی و آب و هوا در طول مسیر الیمستان از هم جذابیت های منحصر به فرد این جنگل شگفت انگیر اجاره ون برای شمال با راننده است. از روستای الیمستان تا این منطقه، فاصله چندانی نیست و حدود ۱/۵ الی ۲ ساعت میتوانید خود را به آنجا برسانید.

این پارک یک قسمت جنگلی و یک قسمت علفزار دارد. این آبشار در ۲۲ کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار دارد و مسیر دسترسی به آن از میان این جنگل زیبا میگذرد.آدرس آبشار باران کوه: این آبشار در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان و در مجاورت رودخانه شصت کلا و در حاشیهی جنگل شصت کلاته قرار دارد. در حوالی غروبی کمی ترافیک در نقاط اصلی شهر ایجاد می شود که ترافیک روانی هست. البته که سیاهکلِ گیلان مناطق گردشگری و خیرهکننده فراوانی را شامل میشود، اما مهمترین بخش گردشگری سیاهکل را میتوان در آبشار لونک و منطقه دیلمان (دیلمان از توابع سیاهکل هست) جستوجو کرد. وجود تپه های باستانی سوسم کتی (تپه گل سوسن) که در اول فصل بهار محل رویش این گل هست و همچنین تپه های قلاکتی و عروس کتی و همچنین منطقه معروف به بازار کلا و آثار کانال و آبراههای سفالی موجود در بستر روستا به قدمت بیش از 1500 ساله این روستا دلالت دارد. طبیعت بکر، محیطی سراسر آرامش و در عین حال سرسبز و زیبا با آب و هوایی بسیار عالی که هر ساله تعداد زیادی از مسافران و تورهای مسفارتی را به خود جذب می کند. آغاز ورودی جاده جنگلی رنگو، با ویرانه های یک گرمابه قدیمی روبرو می شویم که سالیان سال است متروک افتاده و کمی جلوتر از آن گورستان قدیمی روستا جلب نظر می کند. به عنوان یک اثر ملی در سال 1354 شمسی به شماره ی 1090 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. به گزارش مشرق، چشمه گل رامیان که با عنوان دریاچه گل رامیان نیز شناخته میشود، از جاذبههای طبیعی استان گلستان است و در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده است و در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان قرار دارد. این پارک را میتوانید در استان مازندران، ۱۸ کیلومتری شهر توریستی تنکابن پیدا کنید.

میتوانید وسایل خود را برای یک گلگشت نیمروزه آماده کنید و برای چند ساعتی دل از شلوغیهای شهر بکنید و در زیباییهای بینظیر جنگل شصت کلا غرق شوید یا میتوانید لوازم کوهنوردی حرفهای خود را برای اتراق چند روزه در قلب جنگلهای چند میلیون ساله حاضر کنید. منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: محمد قاجار)برای پیادهروی در قلب جنگل های هیرکانی گلستان و تماشای آبشاری شگفتانگیز آماده شوید و به گالیکش سفر کنید. همچنین فرصت پیادهروی در مسیر پلکان سیمانی قلعه را خواهید داشت و از میان باغها و درختان سرسبز عبور می کنید. پیاده روی در جنگل مه آلود از لذت های این سفر به شمار می رود؛ در این خصوص توصیه داریم تا به منظور جنگل گردی و پیدا کردن مسیر از اهالی روستا کمک بگیرید، به خاطر این که احتمال گم شدن در جنگل هم وجود خواهد داشت. این منطقه جزو زیباترین دیدنی های البرز به شمار می آید و در دشت های آن، آبشارهای متعددی وجود دارد. مرمت این ارگ باشکوه در سال ۱۳۸۲ توسط شهرداری نجف آباد کلید خورد که دو سال به طول انجامید و امروزه بهلطف داشتن فضای سبز، چایخانه، کافه سنتی، آبنما و نورپردازی، بهعنوان یک مرکز تفریحی به شمار میرود. در سمت چپ جاده مسیری بهسمت دره میرود که انتهای آن به روستای عسل محله خواهد رسید. قطعاً که جذابیت آن بهاندازهای است که انگیزه شما را چند برابر خواهد کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.