هشت راه‌هایی که اقتصاد کند چشم‌انداز من را در پل خواجو اصفهان تغییر داد

۶۹۹ بازديد

 

از زیر سر در بلند کاخ عالی قاپو اصفهان که تمامأ با سنگ ساخته شده به قصر وارد میشویم و به وسیله پلکانی که در دو طرف تعبییه شدهاند به طبقات فوقانی میرسیم و نیز طور کلی عمارت عالى قاپو از دو قسمت متمایز تشکیل شده است؛ قسمت جلویى و مدخل عمارت و ساختمان اصلى کاخ است ونیز قسمت جلویى ساختمان از ساختمان اصلى جلوتر است و مدخل وسیع عمارت در همین بخش واقع است. برای تزئین سقف طبقات بالا نیز یک سبک ابداعی به کار رفته که به آن کُپبری میگویند؛ در این سبک گچ بری را با آینههای محدب رنگی ترکیب میکنند. در داخل بنا گچ بری های اسلیمی دیده می شود که گفته می شود به گچ بری های دوره ایلخانی شباهت دارند. برگزاری مراسم خاج شویان توسط ارامنه ای که در دوره صفوی زندگی می کردند. امیر شیخ را خبر کردند و امیر شیخ روی بدان خانه نهاد، ایشان خبردار شدند. سبک معماری خانه تلفیقی از معماری ایرانی و غربی است و از نظر عناصر معماری نمونه بسیار خوبی است. تخت سنگ بزرگی نیز در ضلع غربی جلوخان هست که از نوشتههای آن تنها بسم الله الرحمن الرحیم به جا ماندهاست. جای مهر)، هماهنگ است؛ چرا که در تعریف، «آتش آدُران» یک آتش ِ محلی ِ معمولی ِ مخصوص قریه و روستاست و آن را عموماً در «دَرمهر» تختنشین میکردند. به نظر ِ نگارنده، باید محل ِ تخت نشینی ِ «آتش بهرام» ِ شهر ِ اصفهان در همین حدودِ اخیر -بیرون بارویِ جی، مجاور ِ یهودیه- جستجو شود و روستای ِ فعلی ِ سِرِشبادران /سروشفادران -علیرغم ِ نام ِ پر آوازهاش- نمیتواند مکانِ تخت نشینی ِ یک «آتش بهرام» به شمار آید. این نکته را مد نظر داشته باشید که شب نشینی های اطراف سی و سه پل اصفهان که با نوای ساز و آواز همراهند را از دست ندهید.

دسته دیگر منابع، آثار تحقیقی جدید هستند که با روشهای علمی و با تکیه به منابع دست اول انجام شدهاند. مسجدی از عهدِ شاه طهماسب اول صفوی دارد که بنای آن به "محمد سروشفادرانی" منسوب است و کتیبه ای در سردرِ مسجدِ آن به تاریخ ِ 976 ه.ق دیده می شود. کاخ عالی قاپو طی ۵ مرحله معماری و در زمان جانشینان شاه عباس اول بخصوص شاه عباس دوم و شاه سلیمان بین ۷۰ تا ۱۰۰ سال ادامه و تکمیل یافت. چند روز پیش نیز این محدوده فرو نشست و مسئولان شهری در اصفهان مجبور به استفاده از ورقهای فولادی در این منطقه شدند تا از نشست و ریزش زمین به علت تردد خودروها جلوگیری شود. برخی هم معتقدند که اینجا چون در گذشته محل تجمع آب بوده و آب آبروهای چهارباغ که از باغ هزار جریب منشا میگرفته است، در این محل تجمع کرده و بعد داخل رودخانه میریخته است، از گذشته در این منطقه رسوخ کرده و الان به تدریج باعث نشست و ریزش میشود. در اطراف س و سه پل تفرجگاه هایی هم واقع شده است که علاوه بر اهالی اصفهان، گردشگران داخلی و خارجی نیز با بازدید از سی و سه پل می توانند بهترین اوقات را در این تفرجگاه ها بگذرانند و خاطراتی خوش را ثبت کنند. در گذشته های دور سی و سه پل اصفهان دارای تعدادی معبر بوده که یک راه به عبور سواره و گردونه ها اختصاص داشت، دو طرف پل که از بین گالری های بی نظیر رد می شد به یک پیاده رو اختصاص داشت و پشت بام گالری ها نیز وقتی که زاینده رود طغیان می رفت یک تفرجگاه هیجان انگیز برای بازدیدکنندگان بود.

ساختمان این هتل دارای حیاط اصلی، نارنجستان و عمارت کلاه فرنگی، سه بادگیر زیبا، تالار بزرگ، چاه خانه، سرداب زیبا و فعال، هشتی و پشت بامی بزرگ و مشرف به بافت تاریخی یزد است. بنای چهلستون که گنجینه ای از تاریخ و فرهنگ ایران است به عنوان یکی از آثار باستانی اصفهان دارای اهمیت ویژه ای می باشد و بر همین اساس در سال 1310 نام آن را به لیست آثار ملی ایران افزودند. به طور کلى قبل از ساسانیان آتشکده هاى بسیارى در ایران وجود داشت ، چنانکه بر اساس برخى گزارش ها گشتاسب شاه (از پادشاهان متأخّر کیانى در ناحیه بلخ و حامى زرتشت) فقط حدود 23 هزار آتشکده در ایران ساخته است . از گزارش مورخان مسلمانی چون مسعودى حاکى است که ایرانیان آتش را نمى پرستیدند و تنها به عنوان عنصرى به آن احترام مى گذاشتند . به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، باغ دولت آباد یکی از جاهای دیدنی شهر یزد است که از میراث جهانی ایران نیز به شمار میرود و بهعنوان یکی از ۹ باغ ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اینجا یکی از دل انگیز ترین دشت های لاله های واژگون در ایران است. از جلوه گری های سی و سه پل که قایق سواری در زاینده رود یا نشستن کنار رود و تماشای وارونگی پل های شگفت انگیز روی آب بود، دیگر چیزی باقی نمانده و حال و هوایی که نسل های قبل از اصفهان داشتند را دیگر نمی توان حس کرد. این ده در یازده کیلومتری غرب اصفهان، در کنار جاده اصفهان - خمینیشهر واقع است و "کوه آتشگاه" نیز با فاصله کمی در جنوب شرقی آن جای دارد. در واقع ابتدا قنات دولت آباد حفاری شده و پس از آن رفته رفته، باغی به همین نام در این منطقه به وجود آمد.

مطلوبیت فضای آموزشی در گرو موارد زیر است :مکان مدرسه باید در زمین بدون شیب باشد و نسبت به ساختمانهای همجوار طوری باشد که امکان حرکت و جابجایی و نتیجتا تهویه هوای مناسب فضاها وجود داشته باشد. آتشِ مرتبه پایینتر نمیتواند به مرتبة بالاتر تبدیل گردد و اگر آتشی به ناچار باید به آتشکدة دیگری نقل شود، با آتش مستقر در آن آتشکده در زیر یک گنبد قرار نمیگیرد ، بلکه آتش منتقل شده در اتاقی جداگانه نگاهداری میشود و دو آتش از یکدیگر دور میمانند . اغلب این آتشهای خصوصی بعداً در معبدی مستقر گشته و تبدیل به آتشکدة عمومی شدهاند . آتش دادگاه در دو مکان میتواند وجود داشته باشد : یکی در معبد عمومی که با همان تشریفات دو آتش دیگر در گنبد قرار میگیرد ، دیگری در اتاق کوچکی نزدیک دخمه که روحانیان یا مردم عادی زردشتی از آن مراقبت میکنند . بر روی نیمه گنبد ورودی نیز مقرنس های بسیار زیبایی وجود دارد که تا قسمت بالایی کتیبه اصلی مسجد ادامه دارد. در قسمت های زیرین پل از آجر و برای قسمت های بالایی نیز ساروج و گچ به کار رفته است. روی سقف تالار موسیقی تزییناتی از اشکال صراحی و جامهای گچ کاری شده است که در بهبود صوت موسیقی نقش ایفا میکردند. سرستونهای سنگی جلو تالار ساختمان اصلی و سنگهای گلدار پای دیوارها کار هنرمندان اصفهانی است که در اصفهان سنگها تراشیده شده و سپس تا یزد بردهاند. مهمترین بخش در تالار اشرف یا تالار اصلی نقاشیهایی است که بیشتر شاهان صفوی را به نمایش گذاشته است. شاهان ساسانی در هنگام جلوس آتشی را تأسیس میکردند که مبدأ سالهای پادشاهی آنان به شمار میرفت .

موقعیت «آتشکده»ی دیگری در همان حدود، توسطِ مفضل بن سعد مافروخی در کتاب «محاسن اصفهان» (سدهی5 هـ.ق.) ذکر میشود؛ بیرونِ باروی ِ «جَی»، پهلویِ دروازه "گوش" (جوش/جهودان/یهودیه) در دهِ تازه تأسیس ِ «آذرشاپوران». 1- برای تأسیس آتش بهرام (در زبان پهلوی آتَخْشِ وَهْرام) 16 آتش گوناگون مانند آتش خانگی و آتش صنعتگران و غیره گردآوری میشود و در طیّ دعاخوانیهای متعدد و مراسم دینی دقیق و طولانی «تطهیر» و «تقدیس» میگردد . یکی از مهمترین مراسمهایی که در این میدان برگزار میشود، مراسم نخلگردانی در ماه محرم است. نخل مسجد امیرچخماق دو سال است که مرمت شده و سال گذشته نیز مراسم نخل برداری برگزار شد و امسال هم با شکوهتر برگزار میشود. گویند که این آتش، از 16 آتش ِ مختلف ِ دیگر پس از مراسم ِ طولانیِ تصفیه، پاک شدن و یَزشن (نیایش)، که گاه زمانِ آن به یکسال میرسیده، فراهم آمده و سرانجام در آتشکدهی هر شهر تخت نشین میشده است. گرچه تقدیس این آتش به وسیلة روحانی زردشتی انجام میگیرد ، اما هر فرد عادی زردشتی میتواند آن را خدمت کند . آتشکده به نوعی از پرستشگاههای زرتشتیان گفته میشود که آتش مقدس در مکان خاصی از آن قرار دارد و مهمترین نیایشهای دینی در آن و در برابر آتش انجام میگیرد . البته وقتی به کسی گبر گفته میشد، حالت خوبی نداشت و به نوعی توهین به حساب میآمد. پل خواجو اصفهان را می توان از شناخته شده ترین اماکن تاریخی ایران به حساب آورد که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. سی و سه پل اصفهان عنوان طولانی ترین پل زاینده رود را ازآن خود کرده است و در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران یکی از پرطرفدارترین جاذبه های ایران لقب گرفت و به ثبت رسید.

پل "سروش بادران" (پل دشتی) در کنار این روستا بر مسیر قدیمی زاینده رود قرار گرفته بود. موبد در اصل «مغبد» (مگوپت) یعنى رئیس مغان ، عنوان روحانیان عالى رتبه زرتشتى بود که همراه هربدان به امور مذهبى زرتشتیان و مسائل آتشکده ها مى پرداختند ، از جمله مانند زمزمه کردن که موبدان و هیربدان زرتشتى همواره در کنار آتش مقدس داشتند . چهار طاقى ها همراه با گنبدى سر پوشیده که گرداگرد آن را از چهار طرف دالان و راهرویى فرا مى گرفت ، پلان اصلى آتشکده هاى ایران از قدیم بوده است . از پلان کاخ چهلستون اصفهان چه میدانید؟ با همه امکانات و امتیازهایی که تاکنون سفربازی درباره هتل عباسی توضیح داده است باید چند پیشنهاد ویژه این مهمانسرا هم به شما معرفی شود تا بدانید با رزرو هتل عباسی اصفهان بی بروبرگرد شما روز و شب هایی رویایی و خاطره انگیز را تجربه خواهید کرد. درباره "یهودیه" و حضور یهودیان در اصفهان، روایات مختلفی آمده است. «در زمان سلطنت "پیروز" (459-483 م.)، یهودیان گرفتار قتل و آزار شدند و سبب آن، انتشار این خبر بود که یهود دو تن از موبدان زردشتی را زنده پوست کنده اند. مسعودى در باب کیفیت و اهمیت نور و آتش نزد ایرانیان توضیحاتى مفصل داده است مبنى بر آن که ایرانیان آتش را واسطه میان خدا و مخلوق و نیز مایه هر چیز زنده و مبدأ پیدایش همه چیزهاى نمو کننده ، مى دانستند . در پارک خزندگان تعداد زیادی از خزندههای زنده یا تاکسیدرمی شده نگهداری میشود. اصفهان یکی از معروفترین استان های ایران می باشد و بخاطر وسعت، قدمت و تعداد جاذبه های شگفت انگیزش لقب نصف جهان را به آن داده اند. در اسطوره ها آمده است که قدیمى ترین و نخستین آتشکده اى که در ایران شناخته شده از آنِ هوشنگ شاه نوه کیومرث بود که پس از کشف آتش بنا نهاده است .

یعقوبى از چگونگى ساخت آتشکده اى در اردشیر خوره توسط اردشیر ساسانى به تفصیل خبر داده است . اما این آتشکده به مرور و در پى نفوذ گسترده آیین بودا در شرق ایران ، به معبدى بودایى تبدیل شد ، لذا نام «نوبهار» نیز واژه اى سنسکریت و به معناى «دیر نو» مى باشد ، هم چنان که سیوآن تزان ، زائر چینى سده هفتم میلادى نیز از آن به عنوان دیرى بودایى یاد کرده است . در هر حال سی و سه پل اصفهان نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران به مشار می رود و گردشگران بسیاری از سراسر دنیا برای دیدن این شگفتی با بلیط هواپیما اصفهان خود را به اصفهان می رسانند و از سی و سه پل اصفهان و دیگر جاذبه های شگفت انگیز آن دیدن می کنند. اصفهان نیز مانند هر شهر و کشوری دیگر که برای خود نماد معروفی دارند، دارای نمادی پر شهرت به نام رود زاینده رود و پل سی و سه پل می باشد که البته متاسفانه این روزها چشمگیری و جلوه گذشته را ندارند. س و سه پل حدودا ۳۶۰ متر طول و ۴۰ چشمه (طاق بزرگ) دارد، ولی در حال حاضر دارای ۳۳ دهانه و ۱۴ متر عرض بوده و با طول ۲۹۵ متری اش لقب طویل ترین پل زاینده رود را به خود اختصاص داده است. آتشکدههای قدیمی یزد و کرمان دارای اتاق بزرگی است به نام گَهَنْبار خانه یا محراب که عبادتکنندگان در آن اجتماع میکنند و آتش در اتاقی مجزّا با دیوارهای ضخیم به دور از چشم پرستش کنندگان نگاهداری میشود . این ماشین چاپ که هم اکنون در موزه کلیسای وانک نگه داری می شود چندین سال بدون استفاده باقی ماند تا در نهایت به همت خلیفه اعظم آن سال چاپ خانه ای دایر و از آن استفاده شد.

شهر اصفهان که به شهر گنبدهای فیروزهای معروف است در دورههای مختلف تاریخ پایتخت ایران بوده و به همین دلیل از هر نظر به خوبی رونق یافت و دیدنیهای تاریخی بسیاری نیز بر جای ماند. سی و سه پل اصفهان نه تنها در ایران بلکه دارای شهرت جهانی می باشد و یکی از جاذبه های شاخص اصفهان محسوب می شود. پس از آن فقط موبدانی که دارای شرایط و درجات خاص دینی باشند ، میتوانند برای خدمتگزاری به آن اتاق (گنبد) داخل شوند . میدان نقش جهان نه فقط به خاطر باغ زیبای آن بلکه به جهان استقرار مجموعهای از زیباترین بناهای تاریخی ایران زبانزد خاص و عام در جهان است. متاسفانه اکثر آثار زیبای سی و سه پل اصفهان مثل تابلوهای نقاشی موجود در ۹۹ طاقچه پیاده روی تخریب شده است. زیباترین منبر منبتکاری موجود در مسجد جمعه اصفهان نیز در این مسجد قرار دارد که سال ساخت آن ذکر نشده است. با وجود این ، هنوز هم برخى به آتش پرست بودن آن ها اعتقاد دارند . در اطراف مملکت ایران، دیهها و روستاهای بسیار به صورت "جی" و یا ترکیباتی از آن وجود دارد. واژه "جی" بی شک از واژه "گی" آمده است. این قسمت از رودخانه در بستری با عمق پائین، وسعت زیاد و قسمت آرام رودخانه قرار گرفته است و چشم اندازی بی نظیر را به دیده ها هدیه می کند. اگر با خودروی شخصی میروید، میتوانید از پارکینگهای عمومی خیابانهای اطراف استفاده کنید. برای رفتن به سی و سه پل در اصفهان اگر با خودروی شخصی به این شهر سفر کرده اید، به آدرسی که در بالا ذکر شد بروید ولی اگر بدون اتومبیل شخصی به اصفهان رفته اید و می خواهید با وسایل نقلیه عمومی به سی و سه پل بروید، می توانید از اتوبوس، مترو و تاکسی های اصفهان استفاده کنید و به سمت سی و سه پل بروید.

اگر با خودرو شخصی به اصفهان سفر کردید، باید ابتدا به سمت میدان انقلاب بروید، سپس به سمت خیابان چهارباغ عباسی بپیچید. با اتوبوس هم می توانید از خط میدان انقلاب استفاده کنید و در آخر اگر از مترو استفاده می کنید باید در ایستگاه سی و سه پل پیاده شوید. این خیابان که بازارهای زیادی را در خود جای داده، امروزه محل عبور و مرور عموم مردم و تجارت است و از آنجا میتوانید راهی بازار خان شوید. در مراکز خرید مدرن و بازارهای سنتی یزد، فرصت آن را خواهید داشت که انواع و اقسام کالاها از برندهای گران و ارزان را دنبال کرده و خریدهای خود را داشته باشید. در کنار تمام جاذبههای طبیعی یزد و قدم گذاشتن در کویر و نخلستانهای کهن آن و همچنین عبور از لابهلای کوچههایی با عمارت های تاریخی، نمیتوان از بازارهای معروف آن غافل شد. یکی "جَی"، که امروزه آن را با منطقهای به نام "شهرستان"، واقع در شرق اصفهان در کرانه شمالی زایندهرود، یکی میشمارند و شامل "شهرستان"ِ امروز تا حدود محلههای قدیمی "خواجو" و "ترواسکان" (تل واسکان) و "پای قلعه" و "کران" بوده، و دیگری "یهودیه"، که امروزه آن را با محله "جوباره"، در کنار "مسجد جامع"، یکی میدانند. متنی بهصورت کتیبه در قسمت شاهنشین قرار دارد که در سال ۱۲۲۱ شمسی نوشته شده و بههمین علت عمر این ساختمان را بیش از ۱۸۰ سال میدانند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.