انواع رایحه ها و تفاوت عطر، ادو پرفیوم، ادکلن، ادکلن و اوفرش چیست؟

۴۰۸ بازديد

دنیای عطرها متنوع و رنگارنگ است، بنابراین خرید یک عطر جدید می تواند گیج کننده باشد و تصمیم نهایی را بسیار دشوار کند. عطرها بسیار زیاد هستند و نه تنها از نظر رنگ، بلکه در غلظت نیز با یکدیگر تفاوت دارند. اگر دقت کنید می توانید غلظت هر عطر را در ته بطری تعیین کنید. تمرکز هر عطری استحکام و ماندگاری آن است. بنابراین، غلظت ارواح بیشتر است. هر چه بازده بیشتر باشد، الکل کمتری در عطر مورد نظر وجود دارد. کنسانتره های عطر به چند دسته تقسیم می شوند (عطر، ادو پرفیوم، ادو تویلت، ادکلن و ادو پرفیوم).

مواد عطرسازیچیست؟


غلظت عطر (پارفیوم) نیز در عطرهایی با عباراتی مانند عطر اضافی یا پرفیوم خالص یافت می شود که بالاترین غلظت رایحه را ارائه می دهد. این نوع عطر 40-15 درصد از کل حجم عطر را تشکیل می دهد، اما اکثر عطرهای عرضه شده در غلظت عطر دارای غلظت 20-40 درصد هستند. طولانی ترین مدت عطر معمولا 6-8 ساعت است. البته این نسخه از این عطر غلظت بالایی دارد و به همین دلیل از نظر قیمت جزو گران ترین عطرها قرار می گیرد. افرادی که پوست حساسی دارند معمولا با استفاده از عطر مشکلی ندارند. از آنجایی که این عطرها حاوی الکل کمتری نسبت به سایر عطرها هستند، پوست را خشک نمی کنند.

ادو پرفیوم کجاست؟

انواع ادو پرفیوم یا EDP از نظر غلظت در دسته دوم قرار می گیرند. غلظت عصاره این عطر معمولا بین 15 تا 20 درصد است. ادو پرفیوم ها به طور متوسط ​​بین 4 تا 5 ساعت زمان می برند و قطعا ارزان تر از ادو پرفیوم هستند. اگرچه میزان الکل استفاده شده در ادو پرفیوم بیشتر از اسانس است، اما این نوع عطر در واقع انتخاب بهتری برای پوست های حساس نسبت به انواع دیگر است. ادو پرفیوم یکی از رایج ترین و پرمصرف ترین عطرهای دنیاست و انتخاب خوبی برای استفاده روزانه به حساب می آید.

Edutool چیست؟

عطرهای با غلظت ادو تویلت یا EDT از نظر غلظت عصاره بین 4 تا 15 درصد بوده و بین 1 تا 3 ساعت ماندگاری دارند. عطرهای ادو توالت ارزانتر از ادو پرفیوم هستند و همچنان یکی از پرطرفدارترین و پرمصرف ترین عطرها در جهان هستند. برخی از افراد ترجیح می دهند در روز از عطرهای ادوپرفیوم و در شب از عطرهای ادوپرفیوم استفاده کنند. اصطلاح Eau de Toilette از کلمه فرانسوی faire sa toilette گرفته شده است.

کلن چیست؟

عطرهای EDC یا ادکلن غلظت کمتری نسبت به انواع قبلی دارند. در واقع این عطرها دارای غلظت عصاره 2 تا 5 درصد بوده و الکل بیشتری دارند. عطرهای ادکلن ارزانتر از عطرهای قبلی هستند اما تا 2 ساعت ماندگاری دارند. نکته دیگر این است که عطرهای ادکلن تمایل دارند بطری های بزرگتری داشته باشند و برای هر بار استفاده نیاز به اسپری بیشتری از آنها دارند. اصطلاح ادکلن به عطرهای سنتی اطلاق می شود که در آن نت های گیاهی و مرکباتی با مقادیر کمی از نت های پایه مخلوط می شوند.

توصیه چیست؟

رایحه آن شبیه ادکلن است و معمولا تا 2 ساعت ماندگاری دارد. این نوع عطرها از نظر غلظت در رده پایین تری نسبت به عطرهای ادکلن قرار دارند و از نظر محتوای اسانس بین 1-3 درصد قرار دارند. نکته دیگر اینکه عطر آن با اینکه غلظت کمتری دارد، الکل زیادی ندارد. در واقع او به جای الکل از آب بیشتری استفاده می کند تا بوی فرش هایش را از بین ببرد.

علاوه بر عطرهای اصلی ذکر شده، رایحه هایی برای میست، افترشیو و ... نیز وجود دارد. تا اینجا متوجه شدیم که عطرهای غلیظ و خالص معمولا قیمت بیشتری دارند و اگر واقعاً می خواهید عطر مورد علاقه خود را بخرید باید قبل از هر کاری غلظت مورد نظر را انتخاب کنید. جدای از اینها، نت های خاصی هستند که در رایحه پایانی نقش اصلی و تعیین کننده دارند و در انتخاب عطر باید به آن ها توجه کنید. درست است که خرید عطر با این همه تنوع و گستردگی در دنیای عطرسازی کار آسانی نیست، اما شناخت انواع عطرسازی قطعا کار را برای شما راحت می کند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.